Menu

Offline content ouderwets? Niet waar! Met deze tips scoort u 5x met offline contentmarketing



Offline contentmarketing

Als ondernemer is het van belang om op de hoogte te zijn van de laatste trend en ontwikkelingen op het gebied van online marketing en hoe ze effectief in te zetten. Online marketing heeft de toekomst, dat is duidelijk. We leggen echter de focus zo op online marketing, dat we de kracht van offline middelen zijn vergeten. In de online wereld van CRM, SEO en social media van nu wordt uw flyer, poster of vlag juist wel gezien! Ook scoren met offline contentmarketing? Lees dan snel verder.

#1 Start eerst zelf met geven

Begin eerst zelf met geven zonder dat u een tegenprestatie verwacht. Als de consument iets krijgt zijn ze daarna sneller geneigd om wat terug te doen. Een gratis cadeau, herinnering na bezoek of het weggeven van kennis zijn de basis voor het creëren van het gevoel van wederkerigheid. Oftewel, het gevoel dat je in het krijt staat bij iemand. Voorbeelden hiervan zijn het verzenden van een gadget of sample. Het is daarbij wel van belang dat de attentie persoonlijk, betekenisvol en onverwacht blijft. Anders is het niet meer geloofwaardig.

#2 Maak het persoonlijk

Online campagnes staan erom bekend dat ze makkelijk te personaliseren zijn, aangezien het verzamelen van een compleet klantbeeld steeds makkelijker wordt met online tools. Bedrijven realiseren zich te weinig dat ze ook met offline middelen flink wat te weten kunnen komen over de doelgroep. De basis begint bij het inzichtelijk maken van uw klantendatabase. Wanneer u deze verrijkt met socio-demografische en lifestyle-kenmerken op basis van adresgegevens en kiest voor een gepaste tone-of-voice, dan zal de respons ongetwijfeld vele malen hoger liggen. Kortom, stuur uw direct mail of uitnodiging ouderwets via de post, zolang het maar gepersonaliseerd is!

#3 Nieuwsbrief in een nieuw jasje

Heeft uw bedrijf een bijzonder project, jubileumjaar of dienst? Een eigen tijdschrift biedt bijzonder veel voordelen om uw bedrijf of project naast de online activiteiten ook offline te positioneren. Denk hierbij aan rubrieken waarin u kennis deelt. Tijdschriften hebben als voordeel dat ze langer worden bewaard dan reguliere nieuwsbrieven, aangezien ze van meer hoogwaardig materiaal worden gemaakt. Daarnaast bent u door de design mogelijkheden met een tijdschrift vrijer om een sterk merk te creëren onder de doelgroep. Tot slot is het medium uitstekend geschikt om stakeholders aan het woord te laten, zodat de doelgroep kennismaakt met de overige betrokken partijen van uw bedrijf.

#4 Let ook op de kleintjes

Als bedrijf wilt u natuurlijk de grootste doelgroep bereiken. Maar soms is het beter om keuzes te maken en uw bereik aan te passen aan het product of dienst dat u wilt promoten. Een advertentie in de nationale dagbladen is prijzig en bestaat de kans groot dat u over het hoofd wordt gezien tussen alle merken. U doet er dan ook verstandig aan om lokale media te benaderen of een lokale sportclub te sponsoren. Uw bedrijf bereikt wellicht op schaalniveau minder mensen, maar de mensen die u bereikt zijn wel relevant en vallen binnen uw doelgroep. Dit is niet alleen goedkoper, maar zorgt ook voor een hogere conversie.

#5 Ouderwetse aanpak

Het klinkt wellicht ouderwets en achterhaald, maar posters en print media zijn nog steeds effectief ter promotie van uw bedrijf of dienst. Deze manier van adverteren is met name effectief bij een eerste kennismaking, wanneer u uw doelgroep voor het eerst bereikt. Online is het namelijk lastig de aandacht te trekken of vast te houden. Maar een groot billboard langs de snelweg zal niemand ontgaan. Datzelfde geldt ook voor een campagne via de brievenbus.

Kortom, werkt u met verschillende doelgroepen? Zorg er dan voor dat het offline middel is afgestemd op hun interesses, product voorkeuren en demografische gegevens. Met andere woorden, wilt u hoog blijven scoren, stuur dan niet alles naar iedereen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek