Menu

De kracht van een goed logo



De kracht van een goed logo

Voordat u start met uw onderneming, begint u te bedenken welke waarden u als bedrijf wil uitstralen. Hoewel u dit mooi kunt omschrijven op uw website, is het eerste wat een potentiële klant van u ziet natuurlijk het logo. Het logo komt terug in iedere vorm van communicatie en bepaald de eerste indruk. Dit werkt psychologisch: een logo roept namelijk al een onbewuste verwachting op. Hoe ontwerpt u een sterk logo, dat een goede indruk maakt én aansluit bij de identiteit van uw business? Het antwoord daarop leest u in deze blog.

Stijl van de concurrentie

Begin met te kijken naar de stijl van logo's van directe concurrenten. Neem als voorbeeld de dure automerken: Porsche heeft in het logo een paard verwerkt en Lamborghini een stier, dieren die symbool staan voor kracht. Voor een startend bedrijf is het lastig om meteen de juiste verwachtingen op te wekken. Concurrerende bedrijven hebben vaak al wél een goede indruk gecreëerd onder klanten. Door de stijl van logo's van concurrenten over te nemen, wordt het beeld van uw bedrijf meteen in de juiste hoek geplaatst. Let daarbij wel op dat het averechts werkt wanneer logo's in dezelfde branche teveel op elkaar lijken (voorbeeld: Starpreya Coffee en Starbucks).

De kleur met de juiste emotie

Daarnaast zijn de kleuren van het logo bepalend. Uit onderzoek is gebleken dat de eerste indruk voor 62 tot 90 procent wordt gevormd op basis van kleur. Kleuren worden namelijk in de hersenen geassocieerd met emoties. Let hierbij ook op de achtergrond: bepaalde kleuren bij elkaar vallen minder goed op (denk aan: blauwe letters op een zwarte achtergrond). Een overzicht van de betekenis van kleuren voor gebruik in logo's vindt u hier. Verder is de interpretatie van kleuren natuurlijk wel cultuurafhankelijk, dus hou ook daar rekening mee.

De vorm met de juiste uitstraling

Tot slot roept de vorm van het logo onbewust reacties op. Wanneer u de indruk wilt wekken dat uw bedrijf een langdurige relatie aangaat met klanten, kies dan voor een ronde vorm. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Apple. Een ronde vorm wordt namelijk geassocieerd met warme relaties, wat het beeld geeft dat het bedrijf altijd klaar staat voor de klant. Voor het uitstralen van professionaliteit en efficiëntie kunt u het beste kiezen voor een vierkante, rechthoekige of driekhoeksvorm. Deze vormen staan voor betrouwbaarheid, stabiliteit en daadkracht. Tot slot worden horizontale lijnen geassocieerd met kalmte en verticale lijnen met daadkracht. Lijnen met lichte buigingen staan voor ritme, bewegen en plezier en scherpe hoeken staan voor energie en leven.

Heeft u een krachtig logo ontworpen en bent u klaar om met uw bedrijf te gaan adverteren? Dat kan op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl, waarmee u 6,6 miljoen potentiële klanten bereikt! Kijk hier voor de mogelijkheden. Heeft u hulp nodig bij het maken van een goede, professionele website om uw logo op te presenteren? Het Places Team helpt u bij het maken van een gratis website. Meer informatie daarover vindt u hier.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek