Menu

Veel Nederlandse slachtoffers cybercrime, verliezen aardig wat geld



Veel Nederlandse slachtoffers cybercrime, verliezen aardig wat geld

Uit een onderzoek van cyberbeveiligingsbedrijf Symantec is gebleken dat er in 2017 maar liefst 3,4 miljoen Nederlanders zijn getroffen door cybercrime. Door de digitale misdaden zijn de miljoenen Nederlanders in totaal 1,3 miljard euro kwijtgeraakt.

Nederlanders niet zo goed beveiligd

Symantec is een bedrijf dat zich internationaal bezighoudt met cybersecurity en maakt zich sterk voor de strijd tegen cybercrime, een strijd die Nederlanders blijkbaar niet altijd even effectief voeren. Voor het onderzoek ging het bedrijf met meer dan 20.000 respondenten uit 20 verschillende landen in gesprek, waaronder ruim 1.000 Nederlanders.

Hoewel Nederlanders vaak geloven dat zij digitaal genoeg beveiligd zijn, is dat vaak niet het geval. Uit de resultaten blijkt dat de slachtoffers vaak gebruik maken van meerdere apparaten. De vele smart-devices, ieder met een eigen internetverbinding, zorgen voor een vergroot risico op cybercrime als er niet voldoende rekening wordt gehouden met de veiligheid.

Let op wachtwoorden

Verder geeft Symantec aan dat het te vaak voorkomt dat hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts of services wordt gebruikt. Een hacker heeft dan in principe maar één wachtwoord nodig om toegang te krijgen tot alle accounts.

Daarnaast zijn wachtwoorden nog steeds altijd te simpel. Wachtwoorden zoals "12345" of "wachtwoord" zijn niet zo zeldzaam als men mogelijk verwacht.

Een tip: als je wachtwoord lijkt op een van de bovengenoemde wachtwoorden, dan is het misschien een goed idee om hem up te daten. Zorg ook voor afwisseling van wachtwoorden voor verschillende accounts.

Phishing

Phishing is de meest populaire vorm van cybercrime bij digitale criminelen die Nederlandse slachtoffers maken. Cybercriminelen sturen meestal een e-mail of ander bericht waarvan lijkt alsof hij van een officiële organisatie of betrouwbaar persoon komt. Vervolgens worden de slachtoffers gemanipuleerd om vertrouwelijke gegevens door te sturen zoals wachtwoorden, bankgegevens, burgerservicenummer en andere informatie die je liever niet aan criminelen geeft.

Een belangrijk gegeven om te onthouden: organisaties en bedrijven vragen nooit om vertrouwelijke informatie op die manier. Niet via de mail, niet via de telefoon en niet via Facebook. In geval van twijfel kan het beste contact worden opgenomen met het bedrijf of de organisatie om zeker te weten of er wel of geen sprake is van oplichting.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties