Menu

Hoe zorgt u ervoor dat facturen op tijd betaald worden?



Hoe zorgt u ervoor dat facturen op tijd betaald worden?

De overheid is een slechte betaler, blijkt uit onderzoek van het Verbond van Creditmanagement Bedrijven. Bedrijven worden gemiddeld pas 29 dagen nadat de vervaldatum verstreken is betaald. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar, waar het gemiddelde 26 dagen was. Maar niet alleen de overheid betaalt laat, ook andere Nederlandse bedrijven staan er om bekend hun rekeningen te laten liggen. Hoe zorgt u er als ondernemer nou voor dat u uw geld op tijd ontvangt?

Maak duidelijke afspraken

Zorg ervoor dat uw algemene voorwaarden bekend zijn bij uw klanten. Zo voorkomt u situaties waarin er niet wordt betaald omdat er onduidelijkheden zijn.

U bepaalt de betaaltermijn

Opdrachtgevers horen zelf te kunnen bepalen welke betaaltermijn zij hanteren. In de praktijk blijkt echter steeds vaker dat het de klanten zijn die de dienst uitmaken. Dit resulteert in betaaltermijnen die verschillen per klant, wat voor een grotere werklast voor uw administratie zorgt.

Zorg voor een snelle facturatie

Hoe eerder uw klanten een factuur ontvangen, hoe sneller zij kunnen betalen. Vermeld in uw facturen duidelijk de vervaldatum van de factuur en de gemaakte afspraken zodat uw klanten hiervan op de hoogte zijn.

blog_debiteurenbeheer_2

Stuur herinneringen

Stuur, wanneer uw klanten nog niet hebben betaald, eerst een herinnering van de factuur. Misschien zijn ze het gewoon vergeten of is de factuur verdwaald in de post. U geeft uw klanten dan de kans om zelf het geld over te maken voordat u andere stappen moet ondernemen.

Schakel een incassobureau in

Als de door u gestelde betaaltermijn wordt overschreden, kunt u een incassobureau inschakelen. In veel gevallen wordt dit niet of te laat gedaan, waardoor veel ondernemers geld mislopen.

Breng een boete in rekening

Voor overheden geldt dat bedrijven een boete van 40 euro in rekening mogen brengen wanneer er na de betaaltermijn wordt betaald. Veel ondernemers weten niet van het bestaan van de boete af of kiezen er toch voor om er geen gebruik van te maken. Zonde!

Better safe than sorry

Vertrouwt u het niet? Dan is het zaak om een klant eerst even na te checken voordat u afspraken maakt. Hiermee voorkomt u veel rompslomp achteraf. Checken kunt u doen bij de Kamer van Koophandel of Dun & Bradstreet.

Wees altijd bereikbaar

Een goede bereikbaarheid kan er ook voor zorgen dat uw facturen eerder betaald worden. Als er onduidelijkheid bestaat over afspraken of klanten beschikken niet over de juiste gegevens, is het belangrijk dat ze altijd contact met u kunnen opnemen. Als ondernemer is het helaas vrijwel onmogelijk om 24/7 stand-by te staan. Gelukkig kan de Places Antwoordservice dit voor u oplossen. Wij nemen de telefoon voor u op wanneer u hier zelf niet toe in staat bent. U krijgt dan direct een bericht met daarin de gegevens van de klant, zodat u ze zelf terug kunt bellen wanneer het u uitkomt.

Debiteurenbeheer mag dan wat tijd en geld kosten, het levert ook veel geld op. Facturen die blijven liggen omdat deze niet worden betaald zijn natuurlijk hartstikke zonde. Wilt u meer weten over het optimaliseren van uw debiteurenbeheer? Lees dan meer blogs op Places.nl. U vindt hier bijvoorbeeld handige applicaties om uw financiën te regelen.


Delen:



Reacties

E-legal

24 juli 2017

Leuke en interessante blog!




Zoeken
Zoek